גלי חום 23.12.2018

היסטוריה של גלי חום והסתיידות אאורטלית בנשים לאחר גיל המעבר

גלי חום יכולים להצביע על שינויים קרדיווסקולריים שליליים בקרב נשים לאחר גיל המעבר

גלי חום בנשים בגיל המעבר (צילום: אילוסטרציה)
מנופאוזה מוקדמת (צילום: אילוסטרציה)

גלי חום בגיל המעבר נחשבים במידה רבה לתופעה הקשורה באיכות חיים ולא בבריאות המערכות פיזיולוגיות. עם זאת, בשנים האחרונות מחקרים מצביעים גם על קשר בין גלי חום לסיכון קרדיווסקולרי. בחלק מהעבודות, סיכון זה בולט במיוחד בקרב נשים המשתמשות בטיפול הורמונלי.

קבוצת חוקרים אמריקאים מ-University of Pittsburgh ניסו לקבוע האם היסטוריה ארוכה יותר של גלי החום, המדווחים במהלך תקופת המחקר, קשורה להסתיידות אאורטלית ובהסתיידות העורקים הכליליים. בנוסף נבדקה האינטראקציה של השפעה פוטנציאלית זו עם החשיפה לטיפול הורמונלי. המחקר פורסם בכתב העת הקליני המוביל במחקר בתחום גיל המעבר Menopause.

במחקר השתתפו 302 נשים כחלק ממחקר אורך של הסיכון הקרדיווסקולרי במהלך פרימנופאוזה ואחרי גיל המעבר, אשר החל ב-1983. גלי חום (כל / ללא) הוערכו 1, 2, 5 ו-8 שנים לאחר גיל המעבר. בשנים 1997-2004 הושלמו מדדי CT של הסתיידות העורקים הכליליים והסתיידות אבי העורקים.

מתאם בין מספר הביקורים עם דיווח על גלי חום בחלוקה למספר הביקורים שנצפו, לבין הסתיידות עורקית או כלילית (טרנספורמציה) נבדקו במודלים של רגרסיה ליניארית. כמו כן הוערכו אינטראקציות על ידי טיפול הורמונלי.

בקרב נשים המשתמשות בטיפול הורמונלי, היסטוריה ארוכה יותר של גלי חום נמצאה קשורה להסתיידות אב העורקים, זאת לאחר נטרול גורמי סיכון קרדיווסקולריים קלאסיים (b = 2.87, SE = 1.21, P <0.05). לא היו אסוציאציות משמעותיות בין ההיסטוריה של גלי החום לבין הסתיידות העורקים הכליליים.

בקרב נשים לאחר גיל המעבר המשתמשות בטיפול הורמונלי, היסטוריה ארוכה יותר של גלי החום המדווחים שנמדדו באופן פרוספקטיבי נמצאה קשורה בהסתיידות אבי העורקים, גם לאחר נטרול השפעת גורמי סיכון קרדיווסקולריים מסורתיים. גלי חום עשויים להצביע על שינויים קרדיווסקולריים שליליים בקרב נשים לאחר גיל המעבר.

מקור:

Thurston, Rebecca C., Lewis H. Kuller, Daniel Edmundowicz, and Karen A. Matthews. "History of hot flashes and aortic calcification among postmenopausal women." Menopause (New York, NY) 17, no. 2 (2018): 256.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מנפאוזה,  גיל המעבר,  הסתיידות כלי דם,  הסתיידות עורקים כליליים,  טיפול הורמונלי,  וסקולופתיות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו